Pagina's

maandag 1 november 2010

Het is écht herfst...

Het was lang geleden dat ik op 1 november nog eens op een kerkhof was, en na vandaag weet ik weer waarom. Met overleden familieleden geconfronteerd worden, is voor niemand leuk maar dat maakte mij vandaag niet per se ongelukkig. Wat me wel de hele dag heeft beziggehouden, is mijn opa, die ieder jaar op 1 november, moedig de graven van zijn familie en vrienden afgaat. En ieder jaar worden het er meer. Het moet  verschrikkelijk  voor hem zijn om de mensen, waarmee hij zo'n groot deel van zijn leven heeft gedeeld, één voor één te moeten afgeven. En dan nog blijft hij zijn vrolijke zelf, lachend en moppen tappend met zijn kleindochters.  Toch heeft me deze gedachte vandaag niet losgelaten en op een dag als vandaag denk ik dus écht dat vroeger alles beter was.

4 opmerkingen:

  1. Wel Stephanie,
    Goed geschreven! Ik beëindigde, publiceerde, ongeveer gelijktijdig met jou ook een cursiefje over de Eerste November. Ik hoop, wens mij, dat je een mondje Duits verstaat. Voor een Limburgse moet het niet al te moeilijk zijn (Lach). Ik verbaas er mij nog steeds over hoe weinig jonge Vlaamse vrouwen en meisjes de Duitse taal beheersen. Ikzelf kende al Nederlands voor ik mijn eerste stappen in België zette (ben nu vijfentwintig, in januari zesentwintig jaar in België), maar dat is natuurlijk heel uitzonderlijk...
    En, ik krijg ook graag “Zuschriften”, Commentaren in mijn Blog, hoor!
    Liefs,
    Nadja
    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger was het misschien beter, maar de warme choco smaakte gisteren eens zo goed als toen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Stephanie,
    Ik verheug me, bedankt voor je lof over mijn Blog. Je bent dus historica! Nog studente of beroeps?
    Om je vraag te beantwoorden: Ik was getrouwd met een Vlaamse man, die enkele jaren met mij, bij ons in de Duitse Demokratische Republiek (door de meeste mensen hier "Oost-Duitsland" genoemd), geleefd heeft en ben hem naar hier gevolgd. Ik ben niet gevlucht, ben legaal uitgereisd. Ik woon en leef zeer graag in Vlaanderen. Zoals je uit “mijn volledig profiel” kan ontnemen "pendel ik tussen ’t Stad (Antwerpen dus) en 1502 Lembeek", op de taalgrens.
    Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet, altijd welkom.
    Liefs,
    Nadja
    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo kennen we Bompi : de eeuwige positieveling. :-)

    BeantwoordenVerwijderen