Pagina's

zondag 21 november 2010

Free news, Bad news?

Moet online nieuws enkel tegen betaling beschikbaar worden? Rond deze vraag draaide het vierde Mediacafé dat afgelopen donderdag in Gent plaatsvond. Voor deze gelegenheid waren bekende buitenlandse journalisten zoals Prof. George Brock van The Times en Paul Lewis van The Guardian naar België afgezakt, om samen met Dieter Haerens van De Tijd online te debatteren over volgende vragen:  

Kunnen we de oude businessmodellen, waarbij we betalen voor papieren kranten, rechtstreeks overbrengen naar de online media? Kwaliteit kost geld, dus zouden we ervoor moeten betalen, ook online, maar is kwaliteit in onze media geen basisrecht? Zou het geen evidentie moeten zijn? En, heeft een journalist er eigenlijk wel baat bij dat zijn inhoud verdwijnt achter slot en grendel? Kan hij/zij zich dan nog voldoende profileren online?  

The Times heeft haar online nieuwssite sinds kort uitgerust met een paywall en ook De Tijd online is sinds juni 2010 betalend. Voor deze laatste krant is het een 'groot' succes geworden, want zij had na iets meer dan een maand al 3000 abonnees.

Ik kon me echter het meest vinden in het standpunt van Paul Lewis. Net zoals hem vind ik het absoluut geen goed idee. Als journalist niet, maar ook niet als lezer. Als je als journalist achter een paywall verdwijnt, hoe kan je dan nog in contact komen met je publiek? Niet iedereen die je zou willen bereiken met je verhaal, gaat willen betalen voor een artikel op internet en als niemand wil betalen, waar sta je dan als topjournalist? Natuurlijk gaan er mensen zijn die wel voor online nieuws willen gaan betalen, kijk maar naar het succes van De Tijd. Maar dit is een nichepubliek. Een grote groep mensen ga je als journalist zo nooit kunnen bereiken.

Als toekomstig journaliste is het misschien wat gevaarlijk om het volgende te zeggen, maar ik zou ook niet willen betalen voor online kranten. Gratis en véél nieuws, is toch net hetgene dat het internet zo interessant maakt? En volgens mij ben ik niet alleen die er zo over denkt, kijk maar naar die miljoenen mensen die films, series, muziek en wat nog downloaden... We houden allemaal van een goede film, maar nog meer als we hem gratis kunnen verkrijgen, nee?

4 opmerkingen:

  1. Mijn lieve knappe Stephanie,
    Heel eenvoudig: Ik wil NIETS betalen in het Internet. Gedeeltelijk of geheel te betalen nieuws in sites van “grote kranten” zijn geen nieuw verschijnsel. Van “onze” kapitalistische media kan je alles verwachten, te meer daar er mensen genoeg zijn die bereid zijn zich door hen te laten lijmen. Zo kunnen de krantenbazen op productiekosten en personeel besparen!
    Deze bijdrage is zeer interessant. Meld het alsjeblief aan mijn vriendin Ilona, studente journalistiek. Klik op haar beeld in mijn “Straße der Besten” of anders http://ilona-anoli.blogspot.com
    Lief zoentje,
    Je vriendin
    Nadja
    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om bepaalde artikelen op standaard.be te kunnen bekijken, moet je betalen en dat stoort mij enorm. Meer zelfs, daardoor bezoek ik steeds vaker andere online kranten, en dat kan niet de bedoeling zijn. Het zegt me dus helemaal niets, betalen voor online nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Quote:
    "Als je als journalist achter een paywall verdwijnt, hoe kan je dan nog in contact komen met je publiek? Niet iedereen die je zou willen bereiken met je verhaal, gaat willen betalen voor een artikel op internet en als niemand wil betalen, waar sta je dan als topjournalist?"

    Dat is helemaal zo, maar dat is hoe het al enkele eeuwen gaat hé. Als er op straathoeken stapels kranten liggen waar je zo eentje van mag meenemen, is het nieuws en dus het werk van de journalist natuurlijk veel wijder verspreid, maar voor niets gaat de zon op hé.
    Aan het vergaren van het nieuws, en het tot bij de lezer brengen, zijn kosten verbonden en die moeten hoe dan ook vergoed worden.

    Nu, om die kosten te vergoeden, zijn er ook andere manieren. Ik blader/browse zelf ook geregeld in een online krant maar ik zou er ook geen euro voor willen betalen.

    De iets exclusievere kranten (vergeef mij mijn woordkeuze, ik ben allesbehalve een expert) als De Standaard kunnen hun kwaliteitsnieuws (saai nieuws, voor de niet-geïnteresseerden) tegen betaling aanbieden want zoals je zelf zegt: hun publiek is ook eerder bereid te betalen.
    De iets volksere kranten anderzijds (ik denk aan Het Laatste Nieuws bijvoorbeeld) kunnen de lezer laten "betalen" door reclame boven en naast het nieuws te zetten. En zo gebeurt het nu ook...niets mis mee toch?

    Ik zou zelfs de lijn graag doorgetrokken zien zodat ook papieren kranten gratis uitgedeeld worden aan iedereen die ze wil lezen. Die extra €1 kan dan gecompenseerd worden door extra reclame.
    Aan zij die dit idee absurd vinden, zeg ik: nu worden toch ook al tweederde of drievierde van de onkosten van een krant vergoed door advertenties, waarom niet helemaal?

    BeantwoordenVerwijderen